About: Citizens (Spanish political party)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://www.ontologydesignpatterns.org/ont/dul/DUL.owl#Agent, within Data Space : ods-qa.openlinksw.com:8896 associated with source document(s)

dbpprop:founder
dbpprop:nativeName
  • Ciudadanos–Partido de la Ciudadanía
dbpprop:founded
dbpedia-owl:colourName
  • Orange
dbpprop:colours
  • Orange
dbpprop:europarl
dbpprop:european
dbpprop:position
dbpprop:seats4Title
dbpprop:leader1Name
  • Inés Arrimadas
  • 公民-公民党(西班牙語:Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía;加泰罗尼亚语:Ciutadans - Partit de la Ciutadania),简称公民党(Cs),是西班牙的一个保守自由主义政党,成立于2006年3月4日。该党主要活动于加泰罗尼亚並逐漸擴大到全國,主张保卫西班牙语在加泰罗尼亚的使用,反对加泰罗尼亚民族主义。近年来,该党在西班牙政坛上迅速崛起。並在2017年12月區域選舉中表現出色,成為加泰隆尼亞議會中最大的單一政黨。
  • Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía​ (Cs; anteriormente, C's),​​ o simplemente Ciudadanos, es un partido político liberal español fundado en 2006 en Barcelona, con germen en la plataforma cívica Ciutadans de Catalunya. Es actualmente un partido de ámbito nacional, con representación en el Parlamento Europeo,​ el Senado y el Congreso de los Diputados,​ parlamentos autonómicos​​ y ayuntamientos.​ Forma parte de la oposición al gobierno de Pedro Sánchez.​
  • Ciutadans - Partit de la Ciutadania (denominació electoral: Ciutadans-Partido de la Ciudadanía, denominació oficial en castellà: Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía, acrònim: Cs) és un partit polític d'àmbit espanyol originat a Catalunya. És autodefinit com a liberal progressista, i no-nacionalista, tot i que sovint és classificat com a partit nacionalista espanyol i partit que fa polítiques de dreta. Cs defensa les llibertats individuals entre els ciutadans i l'acostament d'aquests a les institucions, sempre des d'una vessant constitucional espanyola. A Catalunya, on té 6 escons al Parlament i 176 regidors en diferents ajuntaments, s'oposen al catalanisme, que valoren en els seus manifestos fundacionals com a negatiu per a la convivència dels ciutadans i la democràcia. El 2014 va obtenir dos eurodiputats al Parlament Europeu. Inicialment fundat a Catalunya, el partit ha iniciat un període d'expansionisme estatal, pel qual va adaptar la versió en castellà del seu nom Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía amb l'objectiu de reafirmar que el seu àmbit d'actuació és estatal, tot i que als territoris amb llengua pròpia diferent al castellà utilitza indiferentment el nom en castellà i/o el de la llengua pròpia de la regió. Així als Països Catalans també s'anomenen Ciutadans - Partit de la Ciutadania, a Galícia Cidadáns - Partido da Cidadanía o a Euskal Herria Herritarrak - Herritarron Alderdia.
  • Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía (Cs), aŭ pli simple Ciudadanos (Civitanoj), estas hispana politika partio estrita de Albert Rivera. Ĝi estis fondita en 2006 en Barcelono, baze sur la civitana platformo Ciutadans de Catalunya oponzicianta al katalunisma naciismo. Ĝi etendiĝis tra la tuta Hispanio, kaj atingis reprezentadon en la Eŭropa Parlamento, la Hispana Senato, la Congreso de los Diputados, diversaj regionaj parlamentoj kaj en kelkaj municipoj. En la 2010-aj jaroj ĝi estis la kvara politika forto malantaŭ PSOE, Popola Partio (PP) kaj Podemos kaj tiamaniere ĝi havis la povon koalicii kun aliaj partioj por akiri majoritaton. Plej ofte ĝi apogis lokajn aŭ regionajn registarojn de dekstraj fortoj, kio ebligis la potencprenon fare de la Popola Partio, kio donis al ĝi klaran bildon de dekstrema partio. Ĝi akiris tre malbonajn rezultojn en la ĝeneralaj balotoj de la jaro 2019, post kio ĝi eniris fortan krizon. Post la sekva demisio de la ĝis tiam gvidanto , la nuna prezidanto estas .
  • O Cidadãos - Partido da Cidadania (em espanhol: Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía; em catalão: Ciutadans - Partit de la Ciutadania; em basco: Hiritarrak - Hiritargoaren Alderdia; em galego: Cidadáns - Partido da Cidadanía) é um partido político da Espanha. O partido foi fundado em 2006 por Albert Rivera, ex-membro do Partido Popular, como um movimento para defender a língua espanhola na Catalunha e, de rejeição à independência da Catalunha. Ideologicamente, é um partido de linha liberal, social liberal, defensor do liberalismo económico, opondo-se à independência da Catalunha e apoiando o federalismo europeu. Uma das questões mais tensas no partido é a sua forte rejeita de qualquer nacionalismo regional (Catalunha ou País Basco), com várias opiniões a afirmar que o Cidadãos é um partido nacionalista e centralista espanhol. No espectro político, apesar das diversas correntes ideológicas, coloca-se entre centro e o centro-direita. Nos últimos anos, o partido alargou-se a nível nacional sendo, a par do Podemos, um dos novos partidos que pôs em causa a tradicional polarização entre PP e PSOE, facto confirmado pelos, cerca de, 14% dos votos nas eleições gerais de 2015. Em Junho de 2016, o partido foi aceite no Partido da Aliança dos Democratas e Liberais pela Europa.
  • Obywatele lub Obywatele – Partia Obywatelska (hiszp. Ciudadanos lub Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía, kat. Ciutadans lub Ciutadans-Partit de la Ciutadania, C's) – hiszpańska partia polityczna, działająca początkowo głównie w Katalonii, następnie w całym kraju, ugrupowanie o profilu socjalliberalnym i unionistycznym.
  • Ciudadanos – Partido de la Ciudadanía (Spaans: Burgers – Partij van het Staatsburgerschap), in het Catalaans Ciutadans – Partit de la Ciutadania, (losweg afgekort tot Ciudadanos of Cs) is een liberale rechtse Spaanse politieke partij. In het begin van haar bestaan wil de partij wil het midden houden tussen liberalisme en sociaaldemocratie, maar onder leiding van Albert Rivera maakt de partij in 2018-2019 een zwaai naar rechts, en ziet zichzelf als grote rechtse partij.
  • 시민-시민권당(스페인어: Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía 시우다다노스-파르티도 데 라 시우다다니아[*]) 또는 줄여서 시민당은 스페인의 중도우파 정당이다. 2006년 7월 카탈루냐의 시민사회의 유명 인물들을 중심으로 카탈루냐에서 창당하였으며, 2017년 에서 36석을 흭득하여 제1당의 자리를 차지하였다. 초기에는 사회민주주의, 사회자유주의를 표방하는 중도좌파 정당이었으나, 2017년 2월 전후로 기존의 사민주의 강령을 상당수 포기하면서 우경화되었으며 2018-19년을 기준으로 국민당과 Vox 사이에서 중도우파 정당의 주도권을 두고 경쟁하는 중이다. 주류 언론들과 는 이 당을 우파로 분류하고 있으며, 카탈루냐 내셔널리즘에 반대하는 정당으로 알려져 있다. 2005년 당시 정치 조직은 "카탈루냐의 시민"으로, 2006년부터 정당으로 조직되었다. 2006년 에서 3석을 흭득, 선전하기 시작했다.
  • Ciudadanos (deutsch Bürger) ist eine spanische politische Partei, die 2006 als Regionalpartei in Barcelona gegründet wurde und seit 2015 in ganz Spanien politisch aktiv ist. Der vollständige Name der Gruppierung lautet offiziell Ciudadanos – Partido de la Ciudadanía (spanisch) und auf Katalanisch Ciutadans – Partit de la Ciutadania (deutsch Bürger – Partei der Bürgerschaft). Sie lässt sich im politischen Spektrum als liberale Mitte- und Mitte-rechts-Partei verorten.Die Partei entstand als Gegenbewegung zum katalanischen Nationalismus und war während der ersten Jahre ihrer Existenz auf Katalonien beschränkt. Nach der Regionalwahl 2012 war sie zunächst mit neun Abgeordneten im katalanischen Parlament vertreten. Zu mehreren Wahlen im Jahr 2015 trat sie auch in anderen Teilen Spaniens an, darunter bei den nationalen Parlamentswahlen, und sorgte (neben der linken Partei Podemos) für eine gravierende Verschiebung der spanischen Parteienlandschaft. Vorsitzender der Partei war seit ihrer Gründung bis 2019 Albert Rivera; seit März 2020 wird die Partei von Inés Arrimadas geführt.
  • Ciudadanos (in italiano Cittadini; abbr. Cs), il cui nome completo in spagnolo è Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía (Cittadini - Partito della Cittadinanza), è un partito politico spagnolo di orientamento liberale fondato nel 2005. Radicato inizialmente nella sola Catalogna, il partito si è poi esteso in tutta la Spagna, eleggendo propri rappresentanti non solo nel parlamento catalano ma anche nel Congresso dei deputati, nel parlamento andaluso e nel parlamento europeo; in sede europea aderisce all'ALDE.
  • シウダダノス(スペイン語: Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía, シウダダーノス - パルティード・デ・ラ・シウダダニーア, カタルーニャ語: Ciutadans - Partit de la Ciutadania, シウタダンス - パルティット・ダ・ラ・シウタダニーア, 「市民たち – 市民党」)は、スペイン・カタルーニャ州に拠点を置く政党。略称はC's。日本語では市民党などとも呼ばれる。カタルーニャ州発祥であるが、カタルーニャ民族主義、カタルーニャの独立や自治権拡大には強硬に反対し、その姿勢は国民党よりも強い態度を取っている。 2014年までは主にカタルーニャ州で活動しており、2012年のでは9議席を得た。2015年前半にはポデモス、スペイン社会労働党(PSOE)、国民党(PP)に次ぐスペインの第4勢力として台頭し、3月初頭にエル・パイス紙が行った世論調査では12.2%の支持率を、同時期にラジオ局のカデーナ・セールが行った世論調査では13%の支持率を得た。 政治思想は中道左派、であると自己定義しており、その綱領で自由主義と社会民主主義を融合させた政策を提示する政党であると示しているが、その思想は中道右派から来ている。 2006年の結党時から党首を務めるアルベール・リベラは、党のイデオロギーを「カタルーニャは私の故国であり、スペインは私の祖国であり、欧州連合(EU)は私たちの未来である」と表現している。国家公用語のスペイン語と地域言語のカタルーニャ語の二言語が公用語であるカタルーニャ州において、時として軽視されがちなスペイン語の使用を擁護し、カタルーニャ地方の独立を求めるカタルーニャ・ナショナリズムに反対しており、スペイン一国主義による経済発展を主張している。2011年以後にはスペインで既存政党に対する抗議運動が盛んに行われ、2014年には二大政党に反発する有権者の支持をポデモスが集めたが、シウダダノスはポデモスと比較されて「右(派)のポデモス」とも呼ばれる。シウダダノスは国民党の支持者層を奪っているとされる。 批判的な勢力からは左派を取り込んだ新自由主義政党と批判される事もある。また、親EU路線を貫き、比較的立ち位置が近いフランスの共和国前進との関係を強化している。
  • مواطنون (بالإسبانية: Ciudadanos)‏ أو ثيودادانوس أو سيوطادانس (في كتالونيا) هو حزب سياسي، تأسس في 26 مايو 2006، يقع مقره في برشلونة، ومدريد، أمينه العام هو José Manuel Villegas Pérez ‏، وبلغت موازنته المالية 15,320,446 يورو، وذلك في 2018، وقد بلغ عدد أعضائه 32,514 ، وذلك في 2016.
  • Ciudadanos, de son nom complet Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía (en français : Citoyens-Parti de la Citoyenneté) (abrégé en Cs et C's, officiellement jusqu'en 2017), est un parti politique espagnol de centre droit, se définissant comme centriste, constitutionnaliste, progressiste et libéral. Lors des élections européennes de 2009, Ciudadanos se présente avec le parti Libertas. Il est issu de l'association Ciutadans de Catalunya, opposée au catalanisme et favorable au principe de « pays formé par des citoyens et non par des territoires ». Son périmètre d'action est, jusqu'en 2014, réduit à la Catalogne. Par la suite, le parti s'élargit au reste du pays. Le 4 juin 2016, Ciudadanos intègre officiellement le Parti de l'Alliance des libéraux et des démocrates pour l'Europe.
  • «Граждане» («Сьюдада́нос», исп. Ciudadanos, кат. Ciutadans, баск. Hiritarrak, галис. Cidadáns; сокращённо — Cs), официально Граждане — Гражданская партия — испанская политическая партия либерального толка. Декларирует левоцентризм и антинационализм, но СМИ и политологи чаще считают её центристской или правоцентристской партией, дружественной к бизнесу. «Граждане» позиционирует себя как партия, предлагающая смесь социал-демократии и социал-либерализма, но на деле поддерживала правительство и многие аспекты политики консервативной Народной партии. После своего основания в 2006 году по большей части была активна в Каталонии, по итогам выборов 2015 года получила в региональном парламенте 25 мест. На парламентских выборах 2015 и 2016 годов вышла на общенациональный уровень, получив порядка 13-14 % голосов. Рассматривалась как «правый ответ» «Подемос», также обращавшийся к молодёжной аудитории и популистской мобилизации. На выборах в Европарламент 2019 года образовала коалицию Прогрессисты за Европу с партией Союз, прогресс и демократия. На парламентских выборах в ноябре 2019 года получила 1,63754 млн голосов (6,79 %), получив 10 мандатов (против 57 мандатов, полученных на выборах в апреле 2019 года, когда Гражданская партия получила 4,155665 млн голосов (15.9 %)).
  • Громадяни — Громадянська партія (офіційна іспанська назва ісп. Ciudadanos – Partido de la Ciudadanía, широковживаний каталонський переклад кат. Ciutadans – Partit de la Ciutadania, скорочено C's) — правоцентристська каталонська партія, що виступає проти незалежності Каталонії. Створена перед виборами у Парламент Каталонії 2006 р., найбільшу підтримку отримала у Барселоні серед іспаномовних робітників, переселенців з інших районів Іспанії (до 7 %). За результатами виборів 1 листопада 2006 р. до Парламенту Каталонії партія представлена 3 депутатами (шоста за чисельністю депутатська група). У 2007 та 2008 р.р. з цієї партії вийшла досить велика кількість політиків.
  • Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía (katalanska: Ciutadans-Partit de la Ciutadania, 'Medborgare-Medborgarskapspartiet', Cs) är ett spanskt politiskt parti grundat 2006. Det har sitt ursprung i Katalonien, där det bildades 2005 som en medborgarplattform under namnet Ciutadans de Catalunya. Under 2010-talet har partiet lanserat sig som riksparti med delvis samma agenda som från början baskiska UPyD. Vid de spanska parlamentsvalen 2015 och 2015 blev Cs fjärde största parti. I 2017 års parlamentsval i Katalonien blev partiet det största i parlamentet. Den kraftiga tillbakagången i de spanska parlamentsvalen i november 2019 ledde dock till partiledarbyte – från Albert Rivera till Inés Arrimadas – och jämförelser just med ovannämnda UPyD och dess politiska kräftgång.
  • Οι Πολίτες - Κόμμα της Ιθαγένειας (ισπανικά: Ciudadanos-Partido de la Ciudadanía, συντ: Cs) είναι ένα αντι-φεντεραλιστικό κόμμα της Ισπανίας που κινείται στον φιλελεύθερο χώρο. Κύρια ιδεολογία του κόμματος, είναι η εναντίωση στην Καταλανική αυτοδιάθεση. Το κόμμα ιδρύθηκε στην Καταλονία το 2006, ενώ ο πρόεδρος του είναι ο Αλβέρ Ριβέρα. Αυτοπροσδιορίζεται ως φιλελεύθερο δημοκρατικό κόμμα, καθώς και σοσιαλδημοκρατικό κάτι που δεν είναι αποδεκτό από την κοινή γνώμη και τους αναλυτές. Το κόμμα υπερασπίζεται την ατομική ελευθερία των πολιτών έναντι των δημόσιων θεσμών, σε εθνικό-ισπανικό επίπεδο και όχι σε επίπεδο αυτονομιών. Στην Καταλονία κατέχει 9 θέσεις στο Κοινοβούλιο και τρεις συμβούλους σε διαφορετικά δημαρχιακά συμβούλια, όπου αντιτίθεται σθεναρά τον Καταλανισμό, τον οποίο θεωρεί αρνητικό παράγοντα για την συμβίωση των πολιτών και την δημοκρατία. Το 2014 εξέλεξε δύο βουλευτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου εντάχθηκε στην ομάδα των Φιλελεύθερων. Πρόεδρός του είναι ο Αλβέρ Ριβέρα. Στην Καταλονία, είναι, μαζί με το Λαϊκό Κόμμα, οι κύριοι αντίπαλοι των αυτονομιστών, με αποτέλεσμα πολλές φορές να έχει κατηγορηθεί για αντικαταλανισμό. Στην εκπαίδευση υποστηρίζει την τριγλωσσία ισπανικών-καταλανικών-αγγλικών.
  • Ciudadanos (bahasa Katalan: Ciutadans; bahasa Basque: Hiritarrak; bahasa Galisia: Cidadáns; biasa disingkat sebagai Cs), secara resmi bernama Ciudadanos–Partido de la Ciudadanía adalah sebuah partai politik di Spanyol yang berhaluan kanan tengah. Didirikan di Catalunya pada tahun 2006, partai ini mendapatkan lebih dari 25% suara dan meraih 36 kursi deputi pada , menjadikannya sebagai partai tunggal terbesar di Parlemen Catalunya. Namun demikian, Ciudadanos tidak pernah berkuasa sehingga sikap politik mereka menjadi sumber kontroversi di antara pendukung dan musuh, meski mereka melakukan penentangan yang kuat terhadap nasionalisme Catalunya. Partai ini menggunakan frasa "Catalunya adalah tanah airku, Spanyol adalah negaraku dan Eropa adalah masa depan kami" untuk menguraikan ideologi partai, yang oleh Ciudadanos digambarkan sendiri sebagai pascanasionalis. Terlepas dari itu, telah dianggap oleh berbagai sumber untuk mengakui bahwa partai ini berideologi yang populis. Ciudadanos menampilkan diri sebagai partai kiri-tengah yang menawarkan campuran posisi sosial-demokratis dan liberal-progresif pada platform partainya, namun, partai tersebut baru-baru ini dideskripsikan oleh media dan (sebuah lembaga penelitian publik Spanyol) sebagai partai yang berorientasi kanan.
  • Herritarrak - Herritarron Alderdia (C's) (gaztelaniaz izen ofiziala, Ciudadanos - Partido de la Ciudadanía eta katalanez Ciutadans - Partit de la Ciutadania) Espainiako alderdi politiko eskuindar, liberal eta espainiar nazionalista da, baita batzuentzat eskuin muturreko alderdia ere. Alderdi politikoa Ciutadans de Catalunya plataformaren ondorioz sortu zuen talde batek 2005eko ekainaren 7an Bartzelonan. Horiek beraiek kontsideratzen zuten Kataluniako hainbat esparruetako nazionalismo katalanaren aurka azaldu ziren.
  • Ciudadanos, celým názvem Ciudadanos – Partido de la Ciudadanía, (v českém překladu Občané – Strana občanství) je španělská liberální politická strana. Nejvíce aktivní je v Katalánsku, kde drží devět mandátů v tamním parlamentu. Hájí užívání španělštiny a odmítá katalánský nacionalismus. Předseda strany užívá frázi "Katalánsko je má vlast, Španělsko má země a Evropská unie je naše budoucnost", jako popis ideologie strany.
  • Citizens (Spanish: Ciudadanos [θjuðaˈðanos] ; Catalan: Ciutadans [siwtəˈðans]; Basque: Hiritarrak; Galician: Cidadáns; shortened as Cs—C's until January 2017), officially Citizens–Party of the Citizenry (Ciudadanos–Partido de la Ciudadanía), is a liberal political party in Spain. Founded in Catalonia in 2006, the party received 25.4% of votes and 36 deputies in the December 2017 Catalan regional election, making it the largest single party in the Parliament of Catalonia. Nevertheless, it has never taken power so its actual political stance remains a source of debate between supporters and adversaries, beyond a strong opposition to Catalan nationalism and the Catalan independence movement. The party used the phrase "Catalonia is my homeland, Spain is my country and Europe is our future" to outline the ideology which the party self-describes as postnationalist. In spite of that, it has been deemed by a variety of sources to profess a populist Spanish nationalist ideology. The party has also been described as populist, conservative-liberal and being in favour of integration with the European Union. Citizens used to present itself as a centre-left party that offered social-democratic and progressive-liberal positions in its platform, but it dropped any mention of social democracy from its principles in February 2017 and by 2018 was judged by some to have experienced a further swing to the right, as it began to compete with the PP, and later also with Vox, to become the leading right-of-centre party in the country. It has recently been described by media and CIS (a Spanish public research institute) as right-oriented. Their party popularity collapsed after a poor performance in the November 2019 Spanish general election, and further after a failed attempt in Murcia to overthrow the regional government via an unexpected no confidence vote, losing all its seats in the Assembly of Madrid and the Parliament of Andalusia, 30 of its 36 seats in the Parliament of Catalonia and all but one seat in the Cortes of Castile and León.
dbpedia-owl:country
dbpedia-owl:wikiPageExternalLink