About: Frankenthal     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : yago:Town108665504, within Data Space : ods-qa.openlinksw.com:8896 associated with source document(s)

Frankenthal (Pfalz) (Palatine German: Frongedahl) is a town in southwestern Germany, in the state of Rhineland-Palatinate.

grs:point
  • 49.53333333333333 8.35
geo:geometry
  • POINT(8.3500003814697 49.533332824707)
dbpedia-owl:PopulatedPlace/areaTotal
  • 43.78
  • Франкенталь (нем. Frankenthal (Pfalz)) — город в Германии, город земельного подчинения, расположен в земле Рейнланд-Пфальц. С 1755 по 1800 год в городе действовала одноимённая фарфоровая мануфактура.
  • Frankenthal je město v jihozápadním Německu. Leží na území spolkového státu Porýní-Falc.
  • 普法尔茨地区弗兰肯塔尔(德語:Frankenthal (Pfalz)),通称弗兰肯塔尔,是德国莱茵兰-普法尔茨州东北部的一个非县辖城市,位于沃尔姆斯和路德维希港之间,属于莱茵河-内卡河三角区经济圈。
  • Frankenthal est une ville allemande et un arrondissement historique aujourd'hui inexistant, située dans le Land de Rhénanie-Palatinat, en Allemagne à mi-chemin entre les villes de Worms et de Ludwigshafen. Frankenthal appartient à la Région métropolitaine Rhin-Neckar.
  • Frankenthal is een kreisvrije stad in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. De stad telt 48.750 inwoners (31 december 2020) op een oppervlakte van 43,76 km². Frankenthal werd gesticht door vluchtelingen die voor Alva uitweken o.a. naar de Palts voor een veiliger bestaan.
  • Frankenthal é uma cidade da Alemanha localizada no estado da Renânia-Palatinado.
  • Frankenthal Alemaniako Renania-Palatinatua estatu federaleko hiria da. barnean dago eta 46.793 biztanle ditu (2010).
  • Frankenthal (Pfalz) är en distriktfri stad (Kreisfreie Stadt) i det tyska förbundslandet Rheinland-Pfalz. Den ligger mellan Worms och Ludwigshafen i storstadsområdet Rhen-Neckar. Frankenthal har cirka 49 000 invånare. Staden ligger i låglandet vid övre Rhen och här finns den lägsta punkten i landskapet Pfalz med 87,3 meter över havet. Frankenthals högsta punkt utgörs av en kulle som tidigare var en soptipp (Monte Scherbelino, efter "Scherbe", tyska för skärva).