About: Nadhim Zahawi     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://www.ontologydesignpatterns.org/ont/dul/DUL.owl#NaturalPerson, within Data Space : ods-qa.openlinksw.com:8896 associated with source document(s)

Nadhim Zahawi (Arabic: ناظم الزهاوي, romanized: Nāẓim az-Zahāwī; Kurdish: نەدیم زەهاوی, romanized: Nedîm Zehawî; born 2 June 1967) is an Iraqi-born British politician serving as Chairman of the Conservative Party and Minister without Portfolio since 25 October 2022. A member of the Conservative Party, he was first elected Member of Parliament (MP) for Stratford-on-Avon in 2010. He had previously served in various ministerial positions under prime ministers Theresa May, Boris Johnson and Liz Truss from 2018 to 2022.

dbpedia-owl:party
dbpedia-owl:termPeriod
dbpprop:nationality
  • British
dbpprop:primeminister
dbpprop:termEnd
  • Nadhim Zahawi (Arabisch: ناظم الزهاوي, geromaniseerd: Nāẓim az-Zahāwī; Baghdad, 2 juni 1967) is een Brits politicus voor de Conservatieve Partij, en sinds 2010 lid van het Britse Lagerhuis voor Stratford-upon-Avon. Hij is sinds 25 oktober 2022 voorzitter van Conservatieve Partij. Zahawi was van 2020 tot 2021 als staatssecretaris verantwoordelijk voor het Britse COVID-19-vaccinatieprogramma, en was van 2021 tot 2022 minister van onderwijs. Hij was van 5 juli tot 6 september 2022 minister van financiën (Chancellor of the Exchequer) in het tweede kabinet van premier Boris Johnson. In het kabinet-Truss (september-oktober 2022) was hij Kanselier van het Hertogdom Lancaster, minister voor gelijkheid, en minister voor intergouvernementele zaken binnen het Verenigd Koninkrijk.
  • Nadhim Zahawi, né le 2 juin 1967 à Bagdad (Irak), est un homme d'affaires et homme politique britannique d'origine irakienne. Membre du Parti conservateur, il est chancelier du duché de Lancastre, ministre des Relations intergouvernementales et ministre des Égalités de septembre à octobre 2022 dans le gouvernement de Liz Truss.
  • ناظم حارث الزهاوي (بالإنجليزية: Nadhim Zahawi)‏ هو سياسي بريطاني ترجع أصوله إلى العراق إلى الكردية البغدادية المعروفة، يشغل منصب وزير المالية البريطاني منذ 5 يوليو 2022.