About: Nick Griffin     Goto   Sponge   Distinct   Permalink

An Entity of Type : yago:National109625401, within Data Space : ods-qa.openlinksw.com:8896 associated with source document(s)

Nicholas John Griffin (born 1 March 1959) is a British politician and white supremacist who represented North West England as a Member of the European Parliament (MEP) from 2009 to 2014. He served as chairman and then president of the far-right British National Party (BNP) from 1999 to 2014, when he was expelled from the party.

dbpprop:imageSize
dbpprop:nationality
  • British
dbpprop:termEnd
  • Nick Griffin, född 1 mars 1959 i Barnet, London, är en brittisk politiker, ledare för British National Party och ledamot i Europaparlamentet. Griffin är ledare för det högerextrema British National Party sedan 1999, då han tog över efter partiets tidigare ledare John Tyndall. Han började som många andra högerextrema i sin generation sin politiska bana i National Front, där han gick med i slutet av 1970-talet. Han gick med i BNP 1995. Griffin tog över partiledarposten 1999 efter att ha utmanat partiets grundare John Tyndall. Han har alltsedan dess försökt framstå som en nyanserad kritiker av invandring. Nick Griffin stod 2005 inför rätta för incitement of racial hatred (hets mot folkgrupp) men blev frikänd. Griffin har nyligen uttalat sig om att han tycker att EU ska sänka afrikanska flyktingbåtar."– Man kan kasta en livbåt till dem så kan de ta sig tillbaka till Libyen" säger han till brittiska BBC.
  • 니콜라스 존 "닉" 그리핀 (Nicholas John "Nick" Griffin, 1959년 3월 1일 ~) 은 영국의 정치인으로, 보수주의, 민족주의 정당인 브리튼 국민당 (British National Party, BNP)의 당수이자 노스 웨스트 잉글랜드의 이다.
  • Nicholas John Griffin (Londra, 1º marzo 1959) è un politico britannico. È noto per essere stato presidente del British National Party, il Partito Nazionale Britannico, con il quale è stato eletto membro del Parlamento europeo nel Giugno 2009.
  • Нік Гріффін — (англ. Nicholas John "Nick" Griffin, народився 1 березня 1959року) — британський політик, колишній голова Британської національної партії і колишній депутат Європейського парламенту від Північно-Західної Англії.
  • نيك غريفن (بالإنجليزية: Nick Griffin)‏ (و. 1959 م) هو سياسي، وكاتب سيناريو، من المملكة المتحدة.